Het was zomervakantie. En daar zaten we dan… In een niet-startende auto op een vakantiepark in Zuid-Frankrijk. We waren van plan om met de kinderen een in de buurt gelegen kasteel te gaan bezoeken. Maar ja, als de auto niet start kom je niet ver. Op zo’n moment kun je een aantal dingen doen: heel erg boos worden en lopen schelden op die verdraaide auto die het niet doet; in paniek raken want ja, hoe moet dat nu met al je spullen en fietsenrek etc.; of proberen relaxed te blijven en een oplossing te zoeken. We kozen gelukkig voor het laatste en wat doe je dan in zo’n situatie? : juist ja, je belt naar de ANWB. Dit is weer zo’n moment dat je heel erg blij bent dat je daar lid van bent. Ik kreeg al snel een medewerkster aan de lijn die me een flink aantal vragen stelde over wat voor auto we hadden, wat er aan de hand was, of we een caravan hadden, waar we stonden etc. Ze zei ook dat we verzekerd waren voor repatriering dus in het ergste geval zouden we een vervangende auto kunnen krijgen en daarmee naar huis kunnen. Pff, dat voelde wel als een opluchting. Vervolgens gaf ze aan dat er binnen twee uur een monteur zou komen. De auto stond op een parkeerplaats, vlakbij ons huisje dus daar zijn we maar gaan zitten wachten. De zon scheen, het was vakantie dus relax, het komt vast wel goed. Na een half uurtje kreeg ik een sms bericht van de ANWB dat de monteur er binnen drie kwartier zou zijn. En warempel daar kwam hij al aanrijden. Niet in een zo’n welbekende gele auto, nee het was een auto met oplegger. M’n man zei nog: oh daar kun je weinig spullen in kwijt waarmee je de auto kunt repareren. Waarop ik antwoordde: Ja, ze slepen ‘m misschien gelijk weg.” De schrik zat er ineens weer in. Een Fransman sprong uit de auto en stapte op ons af. In ratelend snel Frans vroeg hij ons wat er aan de hand was. Nu heb ik een kleine 30 jaar geleden eindexamen Frans gedaan op de middelbare school en kan ik me nog aardig redden met camping-Frans, maar hier begreep ik ook niets van. Gelukkig was deze man wel meer Nederlandse toeristen gewend dus al snel had hij de motorkap open en probeerde hij de motor te starten. Wat dus niet lukte. Het bleek een kapotte accu (‘batterie’) te zijn, die hij ter plekke heeft vervangen. Even later werd ik gebeld door de ANWB: of de monteur al was gekomen, hoe alles verliep etc. Met blijdschap in mijn stem kon ik toen zeggen dat alles naar volle tevredenheid was opgelost, dat het ging om een kapotte accu die vervangen is en dat de monteur al weer weg was. Bovendien heb ik de ANWB gecomplimenteerd met hun snelle service.
Vervolgens zijn we in de auto gestapt en hebben we een hele leuke middag gehad bij het kasteel. De daaropvolgende dagen stapten we nog enigszins benauwd in de auto (zou ie wel starten..?) maar toen dat steeds goed ging, ebte dat gevoel ook weg. Voor mij heeft de ANWB weer eens bewezen dat snelle en zorgvuldige communicatie en goed vakmanschap een zeer tevreden klant tot resultaat heeft!