Regelmatig valt mijn collega’s en mij op dat medewerkers niet weten wanneer ze hun werk goed doen. Vaak is er wel een functieomschrijving maar wat nu precies de verwachte resultaten zijn die iemand moet behalen is onduidelijk. En zeker wat hij of zij er dan voor moet doen en op welke wijze, om die resultaten te halen. Medewerkers weten: “ Zolang ik niets hoor zal het wel goed zijn” of “ Als het niet goed is dan hoor ik het wel”. En zo gaat het dan: als een medewerker niet goed presteert dan moet hij worden “aangesproken”. Hele cursussen worden daaraan besteed waarbij ‘ feedback geven’ bijna gelijk wordt gesteld met ‘aanspreken’.
Zelfs al tegen kinderen wordt gezegd wat ze niet moeten doen: zoals: ”Niet rennen langs het zwembad” . En werkt dit? Nee, de hersens horen het woordje niet, niet. Beter is te zeggen wat het kind wel moet doen, dus: “Rustig lopen langs het zwembad”.
Ook voor leidinggevenden werkt dit principe; sturen op gewenst resultaat met bijbehorend gewenst gedrag om dat resultaat te behalen. Dus belonen en waarderen wanneer je ziet dat iemand z’n werk goed doet. Als hij op tijd aanwezig is, een klant belt, een probleem oplost, met een voorstel komt, een besparing realiseert etc.
Maar, hoor ik dan vaak zeggen; dat is toch iemand z’n werk? Daar wordt hij toch voor betaald? Daar hoef ik hem toch niet voor te belonen/waarderen? Ja dus. Benoem wanneer iemand het goed doet; “Dit is wat ik wil, zo bedoel ik het, dit doe je goed etc.” en je medewerkers gaan niet alleen de juiste dingen doen maar raken ook nog eens gemotiveerd omdat ze zich gewaardeerd voelen. En wie wil dat nu niet? Dus stop met zeggen wat je niet wilt en wat niet goed is , start met benoemen wat je wel wilt en complimenteer en waardeer als dit ook gebeurt.
Je raakt er bovendien zelf ook een stuk positiever van. Succes!