Communicatie is een onderwerp dat vaak aan bod komt tijdens persoonlijke coaching, teamontwikkeling of in trainingen. Dan gaat het om vragen als: “Ik doe zo m’n best maar ik krijg steeds met weerstand te maken” of “Als ik denk dat ze me begrepen hebben, blijkt het achteraf toch niet zo te zijn” of: “Ik wil iets gedaan krijgen van m’n collega’s maar het lukt me niet” etc.
Ik hoor regelmatig terug dat het heel verhelderend is om te weten dat er meerdere niveaus zijn in de gesprekken die je voert en dat je daar in kunt schakelen. En met niveaus bedoel ik geen junior/medior/senior niveau, maar meer de onderliggende lagen in gesprekken.
Als je in staat bent om de vier verschillende communicatieniveaus te herkennen en als je hier zelf in kunt schakelen, worden je gesprekken effectiever.
Waar je misschien geneigd bent om door te gaan over het onderwerp, de inhoud, van het gesprek, kan er juist een ander, achterliggend probleem zijn wat niet ter sprake komt. Als je merkt dat je gesprek dus niet lekker loopt of het lukt je niet om iets voor elkaar te krijgen, is dit een signaal dat er meer aan de hand is. Het verder blijven hakketakken en proberen elkaar te overtuigen op basis van argumenten levert dan geen resultaat op.
Het is vervolgens de uitdaging om naar een ander niveau te schakelen en het probleem daar aan de orde te stellen. Dit kan bijvoorbeeld zijn door de manier waarop jullie met elkaar in gesprek zijn te benoemen, het interactieniveau. Zoals: ”Jij zit hier rustig te werken en ik kom binnenstormen en val direct met de deur in huis. Ik snap dat ik je enigszins overrompel en zal het nog een keer uitleggen.” Ook kun je schakelen naar het procedureniveau en bijvoorbeeld de structuur van het gesprek benoemen (“Als we nu eerst dit onderwerp afhandelen, zullen we dan daarna dat onderwerp bespreken?”) Tot slot zijn de gevoelens waarmee je in een gesprek zit bepalend voor hoe het gesprek verloopt. Als deze een goede gespreksvoering in de weg zitten, kun je schakelen naar emotieniveau. Bijvoorbeeld: “Ik voel me erg aangevallen door wat je net zei “/ “Ik zie dat je verdrietig/ teleurgesteld bent, etc.” Door aan de gevoelens aandacht te besteden maak je weer ruimte om vervolgens terug te kunnen gaan naar het gespreksonderwerp (de inhoud).
Wil je meer weten over communicatieniveaus en je hierin verder bekwamen? Neem dan contact op met Patricia Willemsen: 06 13606702 of info@pwdevelopment.nl